energiehuisje.be

Interactiviteit

Het pakket start met een inleidende lessenreeks waarbij de kinderen uitgedaagd worden om via verschillende actieve werkvormen het begrip 'energie' te verkennen. Daarna gaan de leerlingen werken in kleine groepjes met het 'energiehuisje' en kiezen in onderling overleg de verbruikers. De keuze van het toestel en de tijd die een bepaald toestel ingeschakeld is, bepalen dan het verbruik.

De leerlingen geven aan elkaar feedback en komen via samenwerkend leren tot een effectieve simulatie-oefening. Via het softwarepakket kunnen de leerlingen het verbruik volgen en zich een sterke visuele voorstelling maken van de impact van diverse toestellen. Het implementeren van deze ICT-aspecten laat de leerlingen toe hun computervaardigheden te ontwikkelen en te leren van andere leerlingen.

Het gesimuleerde energieverbruik kan ook tussen verschillende groepen vergeleken worden. Verder kan dan ook het gemeten energieverbruik van hun eigen gezinssituatie (thuis) vergeleken worden met een energiezuinige woning. Dit kan dan aanleiding geven tot een debat over energiezuinig wonen. Op het niveau van de leelingen kunnen we dus spreken van inter- en intragroepsinteractiviteit.